måndag, januari 08, 2007

Världens VACKRASTE soffbord


1944 SKAPADES VÄRLDENS (enligt mig) vackraste soffbord av japan- amerikanen Isamu Noguchi. Han var en allkonstnär med många strängar på sin lyra. Han verkade som skulptör, landskapsarkitekt, möbelformgivare och scenograf. Bordet formgavs ursprungligen åt chefen för MoMA och består av en tjock glasskiva som vilar på ett skulpturalt tvådelat underrede i trä.

Trots att jag älskar bordet så kan jag inte bestämma mig för om jag vill ha det hemma eller inte. Jag lovade mig själv en gång i tiden att ALDRIG skaffa ett bord med glasskiva igen. Glas kräver ständig rengörning, även andetag smutsar en glasskiva för att inte tala om fingrar, glas, smulor och vanligt leverne. Söker nu med ljus och lykta efter något medel eller musmorsknep som gör glasskivor lite mer lätthanterliga och mindre smutsbenägna. Hittar jag det kommer jag omedelbart beställa ett Noguchi soffbord.

Foto: © Graham and Green

5 kommentarer:

Anonym sa...

Redan på 40-talet gjordes alltså sådan design som de torftiga IKEA-modernisterna tror är nyskapande än idag!

LISEN sa...

Såå snyggt! Vill ha!

Tycker din blogg är toppen :-) Har hittat hit ganska nyligen och det är alltid lika spännande här. Länkar till dig. Hoppas OK.

Anonym sa...

Lars Anders Johansson, vad menar du med torftiga IKEA-modernister?
(Sorry, jag vet att detta inte är en chat, men jag blir nyfiken på vad han menar.)

Mvh
Spacklarn

Anonym sa...

Åh, jag var näära att köpa ett sådant i somras, då jag hittade ett till nedsatt pris. Men förutom att glas ska putsas i ett så tyckte jag glasskivan var alltför lätt att vicka omkull (tänker på familjens småttingar) så det fick bli ett annat favoritsoffbord istället.
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Annika sa...

Lars:
Jag är inte riktigt med på vad du menar?

Lisen:
Vad kul att du har hittat hit och gillar min blogg. Självklart är det okej att du länkar till mig, jag blir bara väldigt smickrad. Kram på dig!

Cleo:
Ja vilket dilemma va, eller kanske dagens i-landproblem. Fast jag är bra sugen på att glömma bort mitt löfte till mig själv och köpa bordet. Fast jag vet att jag kommer ångra mig bittert. SVÅÅÅÅRT...

Birgitta:
Åh, det var ju bra att du berättade. Mina småknasbollar älskar att klättra upp på soffbortet och gå balansgång längs bordskanten. Tja, det är fler och fler saker som talar emot att jag ska köpa väldens snyggaste soffbord. Faaan!