onsdag, april 18, 2007

OLLE EKSELL är död

EN AV SVERIGES STORA FORMGIVARE, den legendariske Olle Eksell är död. Olle var en mångsysslare och han verkade som grafisk formgivare, illustratör, författare, affischkonstnär, mönsterformgivare och journalist. Mest känd är han kanske för sin "ögon-logotyp" från 1956 för konfektyrföretaget Mazetti. Logotypen lever fortfarande vidare, men nu på förpackningarna för Fazers Ögonblink.

Själv har jag lusläst hans bok 'Design=ekonomi' som skrevs 1964 och påvisar hur grafisk form och ekonomi hänger ihop och argumenterar för designens plats i en företagsvärld styrd av ekonomer. Bokens budskap är aktuellt än idag och i boken finns rikligt av Olles humoristiska och charmiga illustrationer.

Olle Eksell blev 89 år gammal.

'One of Sweden´s most influential designers, Olle Eksell, is dead. Olle was best known as an exellent illustrator and graphic designer, but also wrote several books and articles.'





Olle Eksell: Typiska arbetenOlle Eksell: Typiska arbeten


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, tänk så mycket han gjort som man känner igen.

Anonym sa...

Jag såg en intressant utställning om honom för några år sen i det där lilla huset vid Moderna. Jag visste inte om allt han hade hunnit med, tex. alla barnböcker han illustrerat.

Anonym sa...

Han var verkligen en storartad formgivare, med många fina verk!

När får man se bilder av barnrummet då förresten? *tjatar*

Annika sa...

Emma:
Jag gömmer mig bakom armen och skäms. Barnkammaren är inte färdig men barnen har flyttat in ändå (och sover mycket bättre än inne hos oss). Vi måste ta oss i kragen och köra loss på det sista men det går trögt. Fortsätt gärna tjata så kanske jag lyckas måla klart barnens lilla spis.

Anonym sa...

*s* Det blir sådär ibland! När rummets funktion är klar så orkar man inte riktigt göra det där sista som man hade tänkt sig, utan tänker "det gör jag sedan". Och ju längre tid man använder rummet, desto mer hemmablind blir man och ju mindre bryr man sig om det där småpillet...