måndag, mars 19, 2007

KÖKSPLANERINGEN fortsätter...



NU ÄR KÖKETS PLANLÖSNING SPIKAD och vi vet exakt vilka skåp vi ska ha var. Nu har vi kommit till kökets ytskikt. Golvet kommer vi att behålla. Det är inte det snyggaste på marknaden men det är en klassisk lackad ekparkett och den ligger i resten av huset, så jag tror att det snyggaste ändå blir att behålla den. Skåpluckarna blir vita högblanka, bänkskivan oljad (och hårdvaxad) ek, taket vitmålad gips och väggarna ska bredpacklas och målas vita.

Så, nu återstår egentligen bara vad vi ska ha på väggen vid själva köksbänken. Vi tvekar mellan två alternativ. Antingen kakla hela långväggen med ett långsmalt, liggande, ljusgrönt kakel. Eller tapetsera hela väggen med en stormönstrad fondtapet och sätta upp stänkskydd i glas längst ner mot bänkskivan. Jag är rädd att köket kan kännas lite för kallt och geometriskt med kakel. Jag älskar tapeten 'Rajapur' från Cole & Son, men är jag rädd att den blir lite väl häftig på en så stor vägg. Vad tror ni? Vilket av alternativen skulle ni ha valt? Eller har ni några andra förslag som ni nycker är ännu bättre? Låt höra, jag skulle VERKLIGEN behöva en massa synpunkter.

Några förklaringar till bilderna. Den mörkgrå rutan till vänster är trappöppningen till bottenvåningen. Det ljusare grå partiet till vänster är den vinklade köksbänkens "gavel". Den kommer att ha en vit, högblank täcksida. Den ljusgrå rutan längst till höger är högskåpens gavel. Även den kommer att ha en högblank, vit täcksida. Den som vill veta lite mer om köket kan kika på några tidigare inlägg:
Planlösning
Kökscollage
3D-skiss på köket

"We are soon going to re-build our kitchen. The layout is already set and now we have to decide what colours and materials we want on the surfaces. The cabinet-doors will be glossy white with steel handles and an oak worktop. The floor is a hardwood oak-parquet that we have in the entire house. The ceiling will be white plaster and the walls will be painted white.

My problem is the wall above the cabinets. One alternative is to cover the entire wall with rectangular, horizontal tiles in a light green nuance. My concern is that the kitchen will be a little too strict and "geometric" with the tiles. The other alternative is to hang a wallpaper and put a glassboard along the worktop. I really love the pattern 'Rajapur' from Cole & Son, but I´m a little afraid that it will be to much and flamboyant."

More from the kitchen:
Layout
Collage
3D-picture



14 kommentarer:

Sofia sa...

Åhh, vad härligt att allt snart är spikat :D Jag älskar tapeten, kakel är så vanligt, så svensson. Och sen så tycker jag att det blir en bra kontrast mellan det kala vita hårda luckorna :) Osborne & little har otroligt fina tapeter också. Evora, quinta, Glendalough, Grove Garden och Jacinda :)Kanske inte riktigt rätt stil, men de är häftiga :D

Anonym sa...

Jag tycker helt klart tapeten! Mycket mer intressant och så har jag en förkärlek till glas istället för kakel närmast diskbänken. En annan aspekt på det hela är ju att OM ni skulle vilja ändra i framtiden så är det ju lättare att förbereda kakel med en tapet som grund än tvärtom. Jobbigare att slita bort kaklet än tapenten menar jag. Snyggt kommer det nog iaf bli! Mvh/En trogen läsare.

Anonym sa...

Jag röstar också helt klart för tapeten!Låter riktigt läckert!!

Anonym sa...

Även jag röstar på tapeten, jag tror precis som du att det kan bli lite väl svalt och hårt med både högblanka luckor och kakel. Om tapeten känns för häftig kan du ju alltid sätta upp en ny, det är ju ingen jättekostnad. /Kram Milla

Anonym sa...

Jag röstar ockå för tapet, helt klart! Fast kanske inte just Rajapur, det känns som man har sett den ett tag nu... Kanske någon från Ferm Living? Eller någon cool retrotapet från interior1900?

Hur går det med översättandet förresten, får du några fler läsare?

Anonym sa...

Jag tror också på tapeten. Med kaklet kommer det nog kännas väldigt fyrkantigt och sterilt tillsammans med de högblanka luckorna. Men en tapet med mjuka former lättar upp intrycket och skapar en personligare känsla. Ska bli kul att följa hur arbetet framskrider. :-) Det låter och ser ut som det blir riktigt snyggt. Helt i min smak!!!

Anonym sa...

Köket här ska också byggas om, det är dock inte riktigt klarlagt hur exakt det ska bli. Det jag vet är att det inte ska kaklas utan användas en glasskiva som stänkskydd av samma anledning som du skrev, det kan bli lite för sterilt, och tapeten kan du ju byta ut eller måla bakom för omväxling!

Annika sa...

Tack för alla era synpunkter!
Det blir tapet och som ni sägerr, tröttnar vi på tapeten är det ju bara att tapetsera om eller måla.

Vilken tapet det blir, vet jag inte än. Rajapur är ett alternativ, Lily (oxå C&S) ett annat, Asuka (O&L).Även om de är tapeter som har ett par år på nacken, gillar jag dom fortfarande. Eller så blir det någon helt annan tapet...

Ferm har väldigt snygga tapeter. Dock tycker jag att deras färger är väldigt begränsade så jag har faktiskt inte hittat något i deras kollektion som passar in.

En 70-tals retrotapet skulle vara jätte häftigt och verkligen passa in i huset.. Men jag kommer nog inte våga, pga att dessa gamla tapeter är rätt så sköra och tunna. Är rädd för att köpa en dyr tapet som är jättesvår att sätta upp och som sedan visar sig vara alldeles för tunn i pappret för att funka i ett kök.

Kram allesammans för att ni hjälper mig reda ut mina tankar kring köket!

Anonym sa...

Jodå, jag har fått en stor ökning sedan jag började blogga på engelska. Nästan dubbla antalet besökare nu faktiskt. Fast de flesta är, förvånande nog, inte från engelskspråkiga länder, utan de kommer från hela världen. Man blir rätt förvånad över att ha läsare i Peru, Korea, Turkiet och Chile...

Anonym sa...

Apropå tapeter, tror du inte du skulle kunna ha en vinyltapet då? De är ju inte så tunna och ömtåliga?

Anonym sa...

Vi har satt upp glas istället för kakel. Ingen tapet bakom utan glaset är målat två gånger på baksidan innan det sattes upp. Vi blev rekommenderade att ha härdat glas iallafall vid spisen/hällen. Det finns risk att det kan spricka annars. Vill du se hur det ser ut så finns det bilder i min blogg: renovering.blogg.se . Ert kök ser ut att bli toppenfint :).

Annika sa...

Jo, vinyltapet funkar säkert. Jag håller utkik på Interör1900 och Tapetorama efter schyssta mönster, men utbudet av vinyltapeter är ganska litet. Det finns en som jag verkligen gillar, men tyvärr är inte min man lika förtjust. Förhoppningsvis dyker det upp nån läcker i vinyl snart, som vi båda gillar.

Anonym sa...

Otroligt snyggt kök! Skönt med så mycket plats och och kul att ni väljer tapeten.

Anonym sa...

Jag skulle vara lite tveksam till tapet ovanför bänken eftersom den lätt blir smutsig. Skulle jag prompt ha tapet så skulle jag sätta glas över. Annars skulle en mjukgrå mosaik alternativt en 5'5 platta vara fint till eken. Tänk på att bänkar är helt "cleana" alltid står det nåt där....